حفظ ارزش فردي در محيط كار ...


" شان افراد در گرفتن مقام نيست، بلكه در استحقاق آنها در بدست آوردن آن مقام خلاصه مي شود."

-- ارسطو

شما به پيشرفت هاي تحصيلي و شغلي خود افتخار مي كنيد و مشتاقيد تا به عرصه چالش هاي جديد قدم بگذاريد. اين چالش ها براي شما موقعيت ها و آزمايشاتي را فراهم مي آورند كه شخصيت و شان شما را زير بوته آزمايش خواهد برد. به خاطر داشته باشيد: نگه داشتن شان شخصي تماما در اعتماد به نفس، عزت نفس و عدالت خلاصه مي شود.

در اين قسمت چند نكته وجود دارد كه با استفاده از آنها ارزش شخصي و عزت نفستان در محل كار هيچ گاه از بين نخواهد رفت.

1- بدون كوچك كردن خود رئيستان را كارآمد جلوه دهيد
زماني كه كارفرماي شما ترفيع رتبه مي گيرد براي شما دو موقعيت مختلف پيش مي آيد، يكي اينكه به شما اهميت نداده و برايتان خلاء ايجاد كند، و ديگر اينكه چون شما يكي از سرمايه هاي با ارزش شركت هستيد شما را با خود به بخش جديدي كه منتقل شده است ببرد. تنها كاري كه بايد بكنيد اين است كه مطمئن شويد كه او و ديگران از سهم بزرگي كه براي شركت انجام مي دهيد، آگاه مي شوند. خود را در معرض ديد قرار دهيد، سودمند واقع شويد و براي قبول مسئوليت هاي جديد آماده باشيد، اما به هيچ وجه چاپلوسي نكنيد. به ندرت اتفاق مي افتد كه يك رهبر پر قدرت اطراف خود را با "بله قربان گو" ها پر كند. به موفقيت هاي خود افتخار كنيد و استعداد ها و توانايي هايتان را بروز دهيد.

EXloxblog.comEX

" شان افراد در گرفتن مقام نيست، بلكه در استحقاق آنها در بدست آوردن آن مقام خلاصه مي شود."

-- ارسطو

شما به پيشرفت هاي تحصيلي و شغلي خود افتخار مي كنيد و مشتاقيد تا به عرصه چالش هاي جديد قدم بگذاريد. اين چالش ها براي شما موقعيت ها و آزمايشاتي را فراهم مي آورند كه شخصيت و شان شما را زير بوته آزمايش خواهد برد. به خاطر داشته باشيد: نگه داشتن شان شخصي تماما در اعتماد به نفس، عزت نفس و عدالت خلاصه مي شود.

در اين قسمت چند نكته وجود دارد كه با استفاده از آنها ارزش شخصي و عزت نفستان در محل كار هيچ گاه از بين نخواهد رفت.

1- بدون كوچك كردن خود رئيستان را كارآمد جلوه دهيد
زماني كه كارفرماي شما ترفيع رتبه مي گيرد براي شما دو موقعيت مختلف پيش مي آيد، يكي اينكه به شما اهميت نداده و برايتان خلاء ايجاد كند، و ديگر اينكه چون شما يكي از سرمايه هاي با ارزش شركت هستيد شما را با خود به بخش جديدي كه منتقل شده است ببرد. تنها كاري كه بايد بكنيد اين است كه مطمئن شويد كه او و ديگران از سهم بزرگي كه براي شركت انجام مي دهيد، آگاه مي شوند. خود را در معرض ديد قرار دهيد، سودمند واقع شويد و براي قبول مسئوليت هاي جديد آماده باشيد، اما به هيچ وجه چاپلوسي نكنيد. به ندرت اتفاق مي افتد كه يك رهبر پر قدرت اطراف خود را با "بله قربان گو" ها پر كند. به موفقيت هاي خود افتخار كنيد و استعداد ها و توانايي هايتان را بروز دهيد.

2- گله و شكايت نكنيد
اگر هميشه از كارفرماي خود تقاضاي مرخصي كنيد و زماني كه به مهلت تحويل پروژه ها نزديك مي شويد از او بخواهيد تا وقت بيشتري را در اختيار شما قرار دهد، او به طور حتم از شما منزجر مي شود و تاثير مخالفي بر روي شغل و در نتيجه بر روي عزت نفستان مي گذارد. كساني كه دائما در حال گله و شكايت كردن هستند هيچ گاه ترفيع رتبه نمي گيرند. (مديران هميشه سعي مي كنند آنها را به شعبه هاي ديگر انتقال دهند تا از دستشان راحت شوند.) شما مي خواهيد رئيستان دوستتان باشد نه دشمنتان؛ پس سعي كنيد اسباب ناراحتي و رنجش او را فراهم نسازيد. زماني كه ميخواهيد نزد او برويد مجددا فكر كنيد و تمام جوانب گفته هاي خود را در نظر بگيريد. ارزش خود را با تصميم گيري هاي مناسبي كه مربوط به حيطه كاري خودتان مي شود، حفظ كنيد و به دنبال تعريف و تمجيد بيهوده از جانب كارفرمايتان نباشيد.

3- مطمئن شويد كه شرايط كاري مناسب است
آيا شما حقوق كافي دريافت مي كنيد، و در يك محيط كاري امن مشغول به كار هستيد. براي بدست آوردن حقوق خود قد علم كنيد و هيچ گاه عزت نفس و ارزش خود را به خاطر فيش حقوقيتان زير پا نگذاريد. بايد به راحتي مواردي كه برايتان مهم است را با رئيستان در ميان بگذاريد، مثلا: ساعات فراغت، كاهش ساعات هفتگي كاري، كاركردن در خانه و فرستادن اطلاعات از طريق رايانه. مدعي باشيد اما پرخاشگر نباشيد؛ و هميشه بر روي فوايد و مزاياي كارهاي خود براي شركت تاكيد داشته باشيد. با ارزشي كه براي كارفرمايتان قائل هستيد و با اتكا به عزت نفس، احتمال پذيرش طرح ها و پيشنهاداتتان را افزايش دهيد.

4- هميشه از اكثريت پيروي نكنيد
همكاري و تشريك مساعي داشته باشيد، اما هيچ گاه اجازه ندهيد تا ديگران از شما استفاده كنند. اگر اجازه دهيد تا همكارانتان تمام كارها را بر روي سر شما بريزند ارزش و احترامتان پايين مي آيد و در عوض آنها به وسيله كاري كه شما را آنرا به خوبي انجام داده ايد افتخار كسب مي كنند. بد نيست گاهي استقلال خود را امتحان كنيد. اگر همه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر سر خود را با كارهاي غيركاري گرم مي كنند لازم نيست كه شما هم مشابه آنها عمل كنيد. براي مسائل مهم مثل ايمني در محل كار، حقوق و مزايا خوب است به جمع بپيونديد، اما علاوه بر اينكه در چنين جمع هاي شركت مي كنيد، بهتر است براي افزايش درآمد با مديريت رودررو صحبت كنيد. اگر دوربين هاي ايمني در تمام قسمت هاي محل كار شما براي جلوگيري از تقلب نصب شده و تصور مي كنيد كه اين امر به حقوق و استقلال شما آسب مي رساند، ارزش آنرا دارد كه در مقابل آنها بايستيد. پيش از اينكه به ديگران براي محافظت از حقوقشان بپيونديد، تمام جوانب كار خود را در نظر بگيريد.

5- اجازه ندهيد تا عنوان دلقك و يا لوده بخش را به شما بدهند
بد نيست كه در ساعات بي كاري و اوقات فراغت خود بخنديد و شادي كنيد اما نبايد زياده روي كنيد. ادب مساوي است با ارزش. خنداندن مردم در زمان سخنراني و يا كنفرانس يك ويژگي شايان ذكر است اما اگر همكارانتان شما را به عنوان دلقك و جوكر بشناسند، هيچ كس شما را جدي نمي گيرد و چيزي نمي گذرد كه عزت نفس خود را از دست خواهيد داد.

6- مشكلات شخصي را به محل كار نبريد
بلند صحبت كردن با تلفن در محل كار هيچ جايي ندارد. اگر شما جر و بحث داريد و يا براي بخشش از طرف كسي كه آنسوي خط تلفن است گريه زاري سر دهيد و يا او را ببوسيد، بايد آنرا در خارج از دفتر كار و به وسيله تلفن همراه انجام دهيد. پيش از اينكه بخواهيد با هر يك از همكارانتان ارتباط برقرار كنيد به تاثيراتي كه ممكن است او بر روي مسائل كاري شما بگذارد به دقت فكر كنيد. اگر به خاطر كارهايي بدي كه با يكي از همكارانتان انجام داده ايد، ارتباط خود را با او قطع كرده ايد اين امر منجر به نابودي شان و ارزش شما خواهد شد، چرا كه به زودي تمام كارمندان از تمام مواردي كه شما سعي مي كنيد مخفي نگه داريد، آگاه خواهند شد.

7- جلوي خشم خود را بگيريد و احساساتتان را كنترل كنيد
زماني كه يكي از همكاران، كار خود را سر موقع انجام ندهد و تاثير آن مستقيما بر روي بازده شما تاثير بگذارد، طبيعي است كه شما ناراحت، رنجيده و عصباني شويد. اما نحوه برخورد شما با قضيه، ميزان ادراك شما را براي سايرين روشن مي كند. اگر انسان كم طاقتي هستيد بايد مراقب باشيد كه در زمان عصبانيت حركت ناشايستي از شما سرنزند. با كنترل احساسات، ارزش و شان خود را بالا ببريد. اگر چيزي بگوييد و يا حركتي انجام دهيد كه نبايد، سريعا براي نجات ابروي خود عذر خواهي كنيد.

8- مراقب آزار و اذيت ها باشيد
خط مشي و سياست هاي شركت را به دقت بررسي كنيد. اگر همواره از طريق يكي از همكارانتان تحقير مي شويد، و يا يكي از كارمندان ارتباط نا مناسب جنسي با ارباب رجوع برقرار مي كند، اعتراض كنيد. درست مثل قلدري كردن در حياط مدرسه، آزارهايي كه در محل كار به وقوع مي پيوندد، بر روي ارزش و شان شخصي شما تاثير مي گذارد.

9- خلاقيت و توانايي خود را در مديريت اثبات كنيد
ابتكار و نوآوري به عنوان رمز تجارت آينده محسوب مي شود. در حين انجام كارهاي روزمره ديد خود را بر روي تصاوير بزرگتر معطوف كنيد. هميشه از فعاليت ها و تغييرات رقبا مطلع باشيد. اگر بر اساس غريزه و درك شغلي خود عمل كنيد، هميشه رضايت شغلي بيشتري كسب كرده و اعتماد به نفستان افزايش پيدا خواهد كرد. شالوده دانش خود را افزايش داده و از استعدادها و خلاقيت هاي خود در زمينه رشد شركت بهره بگيريد.


ارزش هاي خود را زير پا نگذاريد
مسئوليت رفتار هر كس به عهده خودش مي باشد. اگر از شما خواسته شد كه يك كار غير قانوني و يا غير اخلاقي انجام دهيد بر روي تاثيرات دراز مدت آن فكر كنيد. رفتاري موقر، با احترام و معزز به همراه درستي و غرور از خود نشان دهيد. براي اينكه به شانتان آسيبي وارد نيايد بايد در يك آينه به خود نگاه كنيد و مطمئن شويد كه از روي وجدان كار مي كنيد و از انجام هر چه در حد توانتان باشد كوتاهي نمي كنيد. اگر اين موارد را رعايت كنيد در پايان هر روز، حس رضايت و موفقيت در انجام كارها به شما دست خواهد داد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد