تاثير رنگها بر موفقيت در رژيم غذايي
اين روزها همه به فكر تغيير رنگ و تغيير دكوراسيون هستند؛ رنگهاي شاد و بهاري! اما اگر رژيم لاغري داريد، بايد حسابي مراقب باشيد كه روانشناسي رنگها ميتواند هرچيزي را تحتتاثير قرار دهد؛ از فشارخونمان گرفته تا اخلاق و حتي رژيم غذاييمان!
رنگ و اشتهاي ما براي غذاها بهشدت به هم مرتبط هستند و ميتواند حتي درك ما از مزهها را تحتتاثير قرار دهد. با اين حساب به نظر شما كدام رنگ اشتهايتان را تحريك ميكند؟ اگر در حال كاهش وزن هستيد، كدام رنگ اشتهايتان را كور ميكند؟ تا به حال فكر كردهايد كه چرا كارخانههاي صنايع غذايي بستهبنديهاي خاصي براي محصولات خود در نظر ميگيرند؟ يا چرا بهنظرتان ميآيد كه فلان خوراكي خوشگلتر از خوراكيهاي ديگر است؟ محققان متوجه شدهاند رنگهاي متفاوت بر اشتهاي ما تاثيرگذار است و خوب است با10 راز اين ماجرا آشنا شويد...
تاثير رنگها بر موفقيت در رژيم غذايي
اين روزها همه به فكر تغيير رنگ و تغيير دكوراسيون هستند؛ رنگهاي شاد و بهاري! اما اگر رژيم لاغري داريد، بايد حسابي مراقب باشيد كه روانشناسي رنگها ميتواند هرچيزي را تحتتاثير قرار دهد؛ از فشارخونمان گرفته تا اخلاق و حتي رژيم غذاييمان!
رنگ و اشتهاي ما براي غذاها بهشدت به هم مرتبط هستند و ميتواند حتي درك ما از مزهها را تحتتاثير قرار دهد. با اين حساب به نظر شما كدام رنگ اشتهايتان را تحريك ميكند؟ اگر در حال كاهش وزن هستيد، كدام رنگ اشتهايتان را كور ميكند؟
تا به حال فكر كردهايد كه چرا كارخانههاي صنايع غذايي بستهبنديهاي خاصي براي محصولات خود در نظر ميگيرند؟ يا چرا بهنظرتان ميآيد كه فلان خوراكي خوشگلتر از خوراكيهاي ديگر است؟
محققان متوجه شدهاند رنگهاي متفاوت بر اشتهاي ما تاثيرگذار است و خوب است با10 راز اين ماجرا آشنا شويد... رنگ غذاهايي كه دوستشان نداريم
همه ما به طور طبيعي از خوراكيهاي آبي، بنفش و سياهرنگ خوشمان نميآيد و انگار كه ذهنمان بر اين باور است كه اين غذاها فاسد و كشنده هستند. جدا از فلفلدلمهايهاي رنگي، توتفرنگي، تمشك و انواع توتها همچنين انگور فرنگي و بادمجان، هيچ خوراكي نيست كه به طور طبيعي به اين رنگها باشد و برخي خوراكيها رنگ ميشوند تا چنين ظاهري پيدا كنند و قاعدتا حس بدي نسبت به آنها نداريم؛ گواه اين مدعا هم اسمارتيزهاي خوشمزه است كه وقتي رنگ آبي روشن را از بستههايش حذف كرد، با اعتراضهاي زيادي از سوي خريداران مواجه شد!
خوراكيهاي عصباني!
نارنجي رنگ غالب غذاهاي ايراني است.(پلوي زعفراني كه يادتان نرفته!) نه تنها نارنجي باعث اكسيژنرساني به مغز ميشود بلكه ذهن ما را تحريك كرده و نيروبخش است. رنگي گرم و تسكيندهنده است كه اشتها را تحريك ميكند. البته خوراكيهاي نارنجي معمولا با احتياط خورده ميشوند، چون مردم نارنجي را با عصبانيت مرتبط ميدانند. غذاهايي كه به طور طبيعي نارنجي باشند، بسيار كم هستند و خوراكيهايي مثل كاري كه حاوي ادويههاي نارنجي است، معمولا به «غذاهاي خشمگين» شناخته ميشوند.
زرد هم اشتهايتان را زياد ميكند...
شاديآور است و باعث افزايش روحيه. زرد ميتواند تمركزتان را افزايش دهد. تا حالا فكر كردهايد كه چرا كاغذهاي خودچسب زردرنگ هستند؟ زرد با حس شادي ارتباط دارد و ميتواند اشتها را تحريك كند. تا حالا دقت كردهايد كه از نقاشيهاي زرد، گلهاي زرد يا روميزيهاي زرد در بسياري از رستورانها استفاده ميشود؟ اين ظاهر خودماني باعث ميشود فرد احساس خوشامد بيشتري داشته و گرسنهتر شود.
رنگ سفيد و ريزهخواري...
غذاهاي سفيد را در عين بياشتهايي خيلي راحت ميتوان خورد و فراموش كرد كه كالري دارند! به همين دليل است كه بيدليل خوردن نان خيلي راحت اتفاق ميافتد. البته استفاده از يك سبد سياه براي نگهداري از نان ميتواند كمككننده باشد، بنابراين با دانستن اين راهكارها، ميتوانيد از روانشناسي رنگها به نفع خودتان استفاده كنيد. ميخواهيد به دوستتان كمك كنيد غذاي بيشتري بخورد؟ يكسري خوراكيها و غذاهاي زرد و قرمز درست كنيد و در بشقابهاي قرمز بكشيد. رژيم لاغري داريد؟ در بشقاب آبي غذا ميل كنيد و از خريد غذاهاي سفيد خودداري كنيد. ساده است، نه؟! بهتر است در مورد رنگها و تاثيرشان بر عادات غذا خوردنتان آگاه باشيد و اگر ميخواهيد وزن كم كنيد، هرقدر بشقابتان تيرهرنگتر باشد، مثلا مشكي يا قهوهاي تيره، خواهيد ديد كه چطور اشتهايتان كمكم محو ميشود.
رنگ سبز نشانه سلامت است؟
زيبايي طبيعت به رنگ سبزش است، سبز آرامبخش و با سلامت و طبيعت در ارتباط است. غذاهاي سبز معمولا سالم بهنظر ميرسند و مهم نيست كه غذايش واقعا چه باشد و علتش اين است كه غذاهاي «سالم» معمولا سبز هستند، مثل كاهو، سيب و خيار. از آنجا كه خيلي سريع اين خبر همهجا پر شد كه خوردن بيشتر غذاهاي سبز، خطر آنچناني براي سلامت افراد ندارد، بنابراين ذهن همه ما با خوردن هر خوراكي سبزرنگي، خوشحال ميشود و ما دوست داريم فرض كنيم غذاهاي سبز سالم هستند. حتي گاهي ممكن است فروشندهها خوراكيهاي زرد و قرمز و نارنجيشان را به رنگ سبز درآورند تا شايد بهتر و گرانتر فروش روند.
تا به حال فكر كردهايد كه چرا كارخانههاي صنايع غذايي بستهبنديهاي خاصي براي محصولات خود در نظر ميگيرند؟ يا چرا بهنظرتان ميآيد كه فلان خوراكي خوشگلتر از خوراكيهاي ديگر است؟
محققان متوجه شدهاند رنگهاي متفاوت بر اشتهاي ما تاثيرگذار است و خوب است با10 راز اين ماجرا آشنا شويد... رنگ غذاهايي كه دوستشان نداريم
همه ما به طور طبيعي از خوراكيهاي آبي، بنفش و سياهرنگ خوشمان نميآيد و انگار كه ذهنمان بر اين باور است كه اين غذاها فاسد و كشنده هستند. جدا از فلفلدلمهايهاي رنگي، توتفرنگي، تمشك و انواع توتها همچنين انگور فرنگي و بادمجان، هيچ خوراكي نيست كه به طور طبيعي به اين رنگها باشد و برخي خوراكيها رنگ ميشوند تا چنين ظاهري پيدا كنند و قاعدتا حس بدي نسبت به آنها نداريم؛ گواه اين مدعا هم اسمارتيزهاي خوشمزه است كه وقتي رنگ آبي روشن را از بستههايش حذف كرد، با اعتراضهاي زيادي از سوي خريداران مواجه شد!
خوراكيهاي عصباني!
نارنجي رنگ غالب غذاهاي ايراني است.(پلوي زعفراني كه يادتان نرفته!) نه تنها نارنجي باعث اكسيژنرساني به مغز ميشود بلكه ذهن ما را تحريك كرده و نيروبخش است. رنگي گرم و تسكيندهنده است كه اشتها را تحريك ميكند. البته خوراكيهاي نارنجي معمولا با احتياط خورده ميشوند، چون مردم نارنجي را با عصبانيت مرتبط ميدانند. غذاهايي كه به طور طبيعي نارنجي باشند، بسيار كم هستند و خوراكيهايي مثل كاري كه حاوي ادويههاي نارنجي است، معمولا به «غذاهاي خشمگين» شناخته ميشوند.
زرد هم اشتهايتان را زياد ميكند...
شاديآور است و باعث افزايش روحيه. زرد ميتواند تمركزتان را افزايش دهد. تا حالا فكر كردهايد كه چرا كاغذهاي خودچسب زردرنگ هستند؟ زرد با حس شادي ارتباط دارد و ميتواند اشتها را تحريك كند. تا حالا دقت كردهايد كه از نقاشيهاي زرد، گلهاي زرد يا روميزيهاي زرد در بسياري از رستورانها استفاده ميشود؟ اين ظاهر خودماني باعث ميشود فرد احساس خوشامد بيشتري داشته و گرسنهتر شود.
رنگ سفيد و ريزهخواري...
غذاهاي سفيد را در عين بياشتهايي خيلي راحت ميتوان خورد و فراموش كرد كه كالري دارند! به همين دليل است كه بيدليل خوردن نان خيلي راحت اتفاق ميافتد. البته استفاده از يك سبد سياه براي نگهداري از نان ميتواند كمككننده باشد، بنابراين با دانستن اين راهكارها، ميتوانيد از روانشناسي رنگها به نفع خودتان استفاده كنيد. ميخواهيد به دوستتان كمك كنيد غذاي بيشتري بخورد؟ يكسري خوراكيها و غذاهاي زرد و قرمز درست كنيد و در بشقابهاي قرمز بكشيد. رژيم لاغري داريد؟ در بشقاب آبي غذا ميل كنيد و از خريد غذاهاي سفيد خودداري كنيد. ساده است، نه؟! بهتر است در مورد رنگها و تاثيرشان بر عادات غذا خوردنتان آگاه باشيد و اگر ميخواهيد وزن كم كنيد، هرقدر بشقابتان تيرهرنگتر باشد، مثلا مشكي يا قهوهاي تيره، خواهيد ديد كه چطور اشتهايتان كمكم محو ميشود.
رنگ سبز نشانه سلامت است؟
زيبايي طبيعت به رنگ سبزش است، سبز آرامبخش و با سلامت و طبيعت در ارتباط است. غذاهاي سبز معمولا سالم بهنظر ميرسند و مهم نيست كه غذايش واقعا چه باشد و علتش اين است كه غذاهاي «سالم» معمولا سبز هستند، مثل كاهو، سيب و خيار. از آنجا كه خيلي سريع اين خبر همهجا پر شد كه خوردن بيشتر غذاهاي سبز، خطر آنچناني براي سلامت افراد ندارد، بنابراين ذهن همه ما با خوردن هر خوراكي سبزرنگي، خوشحال ميشود و ما دوست داريم فرض كنيم غذاهاي سبز سالم هستند. حتي گاهي ممكن است فروشندهها خوراكيهاي زرد و قرمز و نارنجيشان را به رنگ سبز درآورند تا شايد بهتر و گرانتر فروش روند.
يخچالي با چراغ آبي
متخصصان توصيه ميكنند وقتي رژيم لاغري داريد، يك چراغ آبي در يخچالتان بگذاريد تا شما را از خوردن منصرف كند! همچنين ميتوانيد آشپزخانهتان را به رنگ آبي درآوريد يا حتي ميتوانيد از كارد، قاشق و چنگالهاي آبيرنگ استفاده كنيد. چنين كارهايي ميتواند بهترين كمك به رژيمتان باشد و شما يك آشپزخانه زيبا و مدرن خواهيد داشت.
اشتهاآورترين رنگ
رنگي تند و پرانرژي كه باعث بالا رفتن فشار خون و تحريك اشتها ميشود. حالا متوجه شديد كه چرا بسياري از رستورانها ديوارهايشان را به رنگ قرمز تيره درميآورند؟ غذاهاي قرمز (درست مثل رنگ قرمز) اشتها را تحريك ميكنند و با ايجاد احساسي خوشايند، انرژيبخش هستند. اگر با اشتهايتان مشكل داريد، كمي رنگ قرمز را وارد آشپزخانهتان كنيد! شايد باورتان نشود اما دستمال سفره قرمز تاثير بسيار شگفتانگيزي دارد و كاملا متقاعدتان ميكند كه گرسنه هستيد و همين الان بايد غذا بخوريد!
ما با چشمهايمان غذا ميخوريم
اگر رنگ نوشيدنيهاي معروفي كه به آنها عادت داريد، تغيير دهيد، بيشتر مردم نميتوانند آن را بشناسند! چند تحقيق كه در دانشگاه واشنگتن انجام شده، نشان داده كه چطور درك مزهها تحتتاثير رنگ است. در مطالعهاي كه شركتكنندگان نوشيدنيها با رنگ هميشگي امتحان كرده بودند، توانستند طعم را درست تشخيص دهند. اما زمانيكه رنگ هميشگي نوشيدنيها را نميبينند، در تشخيص نوشيدني دچار اشتباه ميشوند. مثلا 70درصد شركتكنندهها بعد از نوشيدن آب انگور، متوجه طعم آن شدند. اما 15درصد تصور كردند مخلوط آب ليموهاي ترش و شيرين است. البته تنها 30درصد افرادي كه آب آلبالو خورده بودند، متوجه طعم آلبالوي آن شدند و باز هم بيشترشان تصور كردند مخلوط آب ليموهاي ترش و شيرين است!
رنگ و اشتياق به غذاهاي مختلف كاملا با هم ارتباط دارند. فقط ظاهر غذا باعث تحريك اعصاب در هيپوتالاموس ميشود. شركتكنندگاني كه بايد غذايشان را در ظرف تيره ميخوردند، به شدت احساس ميكردند هيچ مورد دوستداشتني در اين غذاها وجود ندارد. براي ديدن، چشمها اولين عضوي هستند كه بايد از ديدن منظره خوشحال شوند؛ حتي قبل از امتحان كردن طعم غذا. يعني وقتي برخي محصولات غذايي در فروشگاهها مورد استقبال قرار نميگيرند، به دليل پايين بودن كيفيت مواد و بد بودن طعم، بو و رنگش نيست؛ چون مشتريها فرصت ندارند هنگام خريد تا اين حد پيش بروند. رنگها مشخص هستند و به طور مشخص در كل دنيا سخت است خريداري را راضي كنيد غذاي آبيرنگي را امتحان كند و بيشتر اين نوع خوراكيها براي بچهها بستهبندي ميشوند.
اشتهابرانگيزترين بستهبندي...
در رايگيري از مصرفكنندگان، بستهبندي قرمز و زرد مكدونالد، بهدليل استفاده هوشمندانه از رنگها، بهعنوان بهترين بستهبندي غذا انتخاب شدهاند. هر دو رنگ با تحريك اشتها، حس خوبي به فرد منتقل كرده و به ياد ماندني هم هستند. البته تحقيقاتي كه در سال 2009 در مجله «روانشناسي و رفتار» منتشر شد، نشان داد كه تاثير رنگهاي اشتهاآور بر افزايش فعاليت مغز افراد لاغر تا زمان سير شدن افراد ادامه پيدا ميكند اما اين افزايش فعاليت مغز در افراد چاق، حتي بعد از سيري كامل هم، همچنان ادامه پيدا ميكند، بنابراين فرد همچنان تحريك به پرخوري ميشود و افراد چاق بيشتر از لاغرها تحتتاثير رواني رنگها هستند.
متخصصان توصيه ميكنند وقتي رژيم لاغري داريد، يك چراغ آبي در يخچالتان بگذاريد تا شما را از خوردن منصرف كند! همچنين ميتوانيد آشپزخانهتان را به رنگ آبي درآوريد يا حتي ميتوانيد از كارد، قاشق و چنگالهاي آبيرنگ استفاده كنيد. چنين كارهايي ميتواند بهترين كمك به رژيمتان باشد و شما يك آشپزخانه زيبا و مدرن خواهيد داشت.
اشتهاآورترين رنگ
رنگي تند و پرانرژي كه باعث بالا رفتن فشار خون و تحريك اشتها ميشود. حالا متوجه شديد كه چرا بسياري از رستورانها ديوارهايشان را به رنگ قرمز تيره درميآورند؟ غذاهاي قرمز (درست مثل رنگ قرمز) اشتها را تحريك ميكنند و با ايجاد احساسي خوشايند، انرژيبخش هستند. اگر با اشتهايتان مشكل داريد، كمي رنگ قرمز را وارد آشپزخانهتان كنيد! شايد باورتان نشود اما دستمال سفره قرمز تاثير بسيار شگفتانگيزي دارد و كاملا متقاعدتان ميكند كه گرسنه هستيد و همين الان بايد غذا بخوريد!
ما با چشمهايمان غذا ميخوريم
اگر رنگ نوشيدنيهاي معروفي كه به آنها عادت داريد، تغيير دهيد، بيشتر مردم نميتوانند آن را بشناسند! چند تحقيق كه در دانشگاه واشنگتن انجام شده، نشان داده كه چطور درك مزهها تحتتاثير رنگ است. در مطالعهاي كه شركتكنندگان نوشيدنيها با رنگ هميشگي امتحان كرده بودند، توانستند طعم را درست تشخيص دهند. اما زمانيكه رنگ هميشگي نوشيدنيها را نميبينند، در تشخيص نوشيدني دچار اشتباه ميشوند. مثلا 70درصد شركتكنندهها بعد از نوشيدن آب انگور، متوجه طعم آن شدند. اما 15درصد تصور كردند مخلوط آب ليموهاي ترش و شيرين است. البته تنها 30درصد افرادي كه آب آلبالو خورده بودند، متوجه طعم آلبالوي آن شدند و باز هم بيشترشان تصور كردند مخلوط آب ليموهاي ترش و شيرين است!
رنگ و اشتياق به غذاهاي مختلف كاملا با هم ارتباط دارند. فقط ظاهر غذا باعث تحريك اعصاب در هيپوتالاموس ميشود. شركتكنندگاني كه بايد غذايشان را در ظرف تيره ميخوردند، به شدت احساس ميكردند هيچ مورد دوستداشتني در اين غذاها وجود ندارد. براي ديدن، چشمها اولين عضوي هستند كه بايد از ديدن منظره خوشحال شوند؛ حتي قبل از امتحان كردن طعم غذا. يعني وقتي برخي محصولات غذايي در فروشگاهها مورد استقبال قرار نميگيرند، به دليل پايين بودن كيفيت مواد و بد بودن طعم، بو و رنگش نيست؛ چون مشتريها فرصت ندارند هنگام خريد تا اين حد پيش بروند. رنگها مشخص هستند و به طور مشخص در كل دنيا سخت است خريداري را راضي كنيد غذاي آبيرنگي را امتحان كند و بيشتر اين نوع خوراكيها براي بچهها بستهبندي ميشوند.
اشتهابرانگيزترين بستهبندي...
در رايگيري از مصرفكنندگان، بستهبندي قرمز و زرد مكدونالد، بهدليل استفاده هوشمندانه از رنگها، بهعنوان بهترين بستهبندي غذا انتخاب شدهاند. هر دو رنگ با تحريك اشتها، حس خوبي به فرد منتقل كرده و به ياد ماندني هم هستند. البته تحقيقاتي كه در سال 2009 در مجله «روانشناسي و رفتار» منتشر شد، نشان داد كه تاثير رنگهاي اشتهاآور بر افزايش فعاليت مغز افراد لاغر تا زمان سير شدن افراد ادامه پيدا ميكند اما اين افزايش فعاليت مغز در افراد چاق، حتي بعد از سيري كامل هم، همچنان ادامه پيدا ميكند، بنابراين فرد همچنان تحريك به پرخوري ميشود و افراد چاق بيشتر از لاغرها تحتتاثير رواني رنگها هستند.
- شنبه ۲۱ آذر ۹۴ | ۱۶:۴۷ ۲۵۹ بازديد
- ۰ نظر
bvbvbv
دانلود آهنگ ميثم خراط و امير Z – شكست
