باطري يك منبع توليد كننده جريان الكتريسيته مي باشد كه جريان مورد نياز مصرف كننده ها را تامين مي كند.در حقيقت باطري و دينام تواما جريان مصرف كننده ها را تامين كنند.دينام و باطري هر دو توليد كننه ي جريان مي باشند ولي دليل استفاده از هر دو در يك مجموعه به خاطر اين است كه دينام تا زماني كه موتور كار مي كند جريان توليد مي كند.
زيرا نيروي خود را از موتور مي گيرد و با خاموش شدن موتور دينام از كار مي افتد اگر در زماني كه دينام جريان توليد نمي كند بخواهيم مصرف كننده اي را به كار اندازيم از باطري استفاده مي كنيم چون نيروي باطري به صورت يك انرژي ذخيره شده مي باشد.
مخصوصا براي راه اندازي موتور و به كار انداختن استارت
EXloxblog.comEXباطري يك منبع توليد كننده جريان الكتريسيته مي باشد كه جريان مورد نياز مصرف كننده ها را تامين مي كند.در حقيقت باطري و دينام تواما جريان مصرف كننده ها را تامين كنند.دينام و باطري هر دو توليد كننه ي جريان مي باشند ولي دليل استفاده از هر دو در يك مجموعه به خاطر اين است كه دينام تا زماني كه موتور كار مي كند جريان توليد مي كند.
زيرا نيروي خود را از موتور مي گيرد و با خاموش شدن موتور دينام از كار مي افتد اگر در زماني كه دينام جريان توليد نمي كند بخواهيم مصرف كننده اي را به كار اندازيم از باطري استفاده مي كنيم چون نيروي باطري به صورت يك انرژي ذخيره شده مي باشد.
مخصوصا براي راه اندازي موتور و به كار انداختن استارت از جريان باطري استفاده مي كنيم.در خودرو ها از باطري هاي سرب اسيدي قابل شارژ استفاده مي شود.
علل خرابي باطري :
يك باتري با كيفيت خوب در صورت نگهداري مناسب حدود ۱.۵ سال مي تواند كار كند. هدف اوليه استفاده از باتري استارت زدن، تثبيت انرژي و تهيه نيروي كافي براي جرقه زدن، روشنايي و ديگر مصرف كننده هايي است به مقدار انرژي بيشتر از ظرفيت سيستم شارژ نيازمندند .
براي مثال در موقعي كه موتور كار نمي كند. در مرحله بعد باتري اتومبيل توان الكتريكي سيستم را در موقعي كه سيستم شارژ فعال نيست، فراهم مي كند.
سن يك باتري به ريزش مواد فعال صفحات آن در اثر انقباض و انبساط اين صفحات كه در طول فرآيند شارژ و دشارژ اتفاق مي افتد بستگي دارد. دشارژ عميق، گرما و لرزش مراحل تخريب آن را تسريع مي كنند و عاقبت رسوب تشكيل مي شود و سبب اتصال كوتاه مي شود. علت اصلي ديگري كه باعث تخريب باتري ها مي شود سولفاته شدن آنهاست.
هنگامي كه باتري ها به صورت دشارژ انبار شوند يا براي بيشتر از ۶ ماه انبار شوند. سولفات سرب صفحات را سخت و چگال مي كند و توانايي شارژ شدن باتري كاهش مي يابد و يا به طور كلي از بين مي رود و مواد فعال صفحات، ديگر قابليت تحمل جريان دشارژ را ندارند و باتري از كار خواهد افتاد.
تحقيقات اخير نشان داده در يك هواي گرم بدترين محيط براي كار باتري ميانگين طول عمر يك باتري اتومبيل با كيفيت خوب به نصف كاهش مي يابد. استارت زدن بيجا (Slow Cranking ) خصوصاً در هواي سرد مشخصه خوبي است كه نشان مي دهد باتري در حال خراب شدن است و اين باتري بايد تست شود.
دشارژ عميق باتريها معمولاً در زمان هاي نامناسب اتفاق مي افتد، براي مثال بعد از روشن كردن خودرو توسط اتصال باتري به باتري (Jump start). متاسفانه اغلب فروشنده هاي باتري، چگونگي تست درست يا شارژ باتري را نمي دانند.

نگهداري پيشگيرانه باتري :
بررسي سطح الكتروليت، محكم بودن سر باتريها، تمييز كردن سطوح خورده شده قطب و سر باتري و چك كردن تسمه دينام همه براي نگهداري هاي پيشگيرانه يك باتري لازم مي باشد.
تناوب اجراي اقدامات پيشگيرانه بستگي به نوع باتري و شرايط آب و هوايي دارد اما بايد حداقل يك بار قبل از شروع سرما و ماهي يك بار در گرما اين مراقبت دوره اي انجام شود.
اگر سطح الكتروليت در باتري هاي غير سيلد پائين است، تا سطح مشخص شده توسط سازنده باتري ۲ ميليمتر بالاتر از سطح صفحات باتري را از آب مقطر پر كنيد. توجه داشته باشيد كه بيش از اندازه خصوصاً در گرما آن را از آب پر نكنيد.
نحوه صحيح نگهداري از باطري :
۱- در صورتي كه به مدت زيادي از خودرو استفاده نميكنيد باطري را از روي خودرو باز كنيد.
۲- از شارژ كردن اضافي باطري بپرهيزيد.
۳- تميز بودن قطبين باطري را كنترل كنيد.
۴- سعي كنيد اتومبيلتان را در فصل سرما بيشتر در مكان هاي گرم پارك كنيد (عمر باطري در اثر سرماي زياد كاهش ميابد)
۵- براي سرويس كامل قطبين باطري و رفع سولفاته از محلول جوش شيرين براي شتشوي آنها استفاده كنيد و پس از تميز كردن سطح آن٬ از مقدار كمي گريس يا وازلين براي جلوگيري از خوردگي استفاده كنيد. اين عمل معمولا هر دو ماه يكبار بايد انجام گيرد.
۶- از جا به جايي زياد باطري پرهيز كنيد و در هنگام پر كردن خانه ها از آب اسيد مراقب باشيد زيرا ريختن آب اسيد بر روي بدنه خودرو باعث پوسيدگي آن ميشود.
۷- براي جا زدن بست ها از آچا استفاده كنيد و هرگز با ضربه زدن سعي نكنيد كه بست ها را به جاي خودشان بزنيد.
۸- بررسي ارتفاع سطح مايع الكتروليت را (باستثناي باتريهايي كه نياز به سرويس و نگهداري ندارند)در مناطق گرمسير يا فصل تابستان ۲ هفته يكبار ودر مناطق سردسير يا فصل زمستان ماهي يكبار بررسي نمائيد.
۹- سطح الكتروليت نبايد پر پر و يا خالي باشد (حدود ۱۰ ميليليتر روي سطح صفحات كافي است) در باتريهايي كه داراي پوسته نيمه شفاف هستند سطح آب باتري را ميتوان ازبيرون مورد بررسي قرار داد.
۱۰- در ساير باتري ها كه پوسته شفاف ندارند براي اين كار بايد درپوش خانه هاي باتري را از روي آن باز نموده و سطح آب باطري در هر يك از خانه ها بايد تا ارتفاع پائين حلقه شكاف دار داخلي يا ارتفاع علامت بر روي پوسته باتري در نظر گرفته شود.
۱۱- در صورتي كه ميزان آب باطري در سلول ها يا همان خانه هاي باطري زياد باشد ممكن است شارژ باطري سبب پاشش آن به زير درب موتور شده و خسارات جدي را به رنگ باعث شود.
۱۲- در صورت پايين بودن سطح مايع ،فقط آب مقطر به آن اضافه نمائيد.
۱۳- از اضافه كردن مواد شيميايي يا قرص به داخل باطري خودداري كنيد.
۱۴- خانه هاي باطري كاملا جدا از هم ساخته شده اند ،لذا بررسي ارتفاع سطح آب باتري در هر يك از آنها بايد بطور جداگانه صورت گيرد .در هنگام برودت زياد هوا بهتر است پس از اضافه نمودن آب مقطر به باطري ،مسافت مناسبي را با خودرو طي كرد تا بدين وسيله آب با آب باطري مخلوط شده و از انجماد آن جلوگيري شود .
۱۵- سوراخ درپوش باطري را بررسي كنيد تا روزنه آن باز باشد.

۱۶- از وارد كردن ضربه به باطري يا سرباطري ها جدا بپرهيزيد.
۱۷- شارژ با آمپر بالا و گرفتن جريان زياد مثلا استارت زدن طولاني عمر باطري را كاهش ميدهد.
۱۸- قطب هاي باطري را به هم اتصال ندهيد اين كار موجب تركيدن باطري يا صدمه به آن ميشود.
۱۹- زير باطري يك تيوب يا كائوچو قرار دهيد و بست هاي آن را محكم كنيد چون ضربه هاي وارده باعث خرابي باطري ميشود.
۲۰- در هنگام باز كردن باطري از روي خودرو ابتدا كابل منفي و بعد مثبت را جدا كنيد.
۲۱- در هنگام بستن باطري بر روي خودرو ابتدا كابل مثبت و بعد منفي را ببنديد.
۲۲- سرباطري منفي را خيلي سفت نكنيد تا در صورت لزوم و اضطرار بتوان آن را جدا نمود.
۲۳- خوردگي قطبين باطري (محل هاي اتصال بست هايي كه به موتور و ديگر اجزا ميروند) كه ناشي از عدم تميز كردن و شستن به موقع است.
۲۴- در صورتي كه ميزان آب باطري موجود درون محفظه در دوره هاي زماني كوتاه بخار شود و سطح آب باطري كاهش يابد ؛ احتمالا آفتامات دينام خراب مي باشد و در صورت عدم توجه كافي خرابي زودهنگام باطري را سبب مي شود.
۲۵- از نزديك كردن هرگونه شعله و يا جرقه به سلولهاي باطري با درب باز خودداري كنيد .
۲۶- اين عمل مي تواند عواقب خطرناكي از جمله انفجار و آتش سوزي در پي داشته باشد.
۲۷- در هنگام جوشكاري بر روي خودرو موتور را خاموش كرده و اتصالات باطري را از قطبين ان جدا كنيد.
۲۸- از تماس پوست و لباس با آب باطري اجتناب كنيد.
۲۹- باطري هايي كه تاكنون شارژ نشده اند و مايع الكتوليت درون آنها ريخته نشده است امكان انبار كردن و نگهداري براي مدت طولاني را دارند.
۳۰- باطري هاي اتمي موجود در بازار بسته به تناسب و ميزان آمپر نيازي به نگهداري و كنترل خاصي از نظر سطح مايع الكتروليت نداشته و مي توان سلامت باطري را از طريق يك چشمي تعبيه شده بر روي باطري كنترل كنيد .بعنوان مثال زماني كه چشمي سبز رنگ است باطري شارژ مي باشد؛ اگر چشمي سفيد بود نشاندهنده تخليه كامل باطريست؛ اگر چشمي سياه رنگ بود باطري نياز به شارژ دارد.
- شنبه ۲۱ آذر ۹۴ | ۱۶:۴۷ ۲۷۶ بازديد
- ۰ نظر
bvbvbv
دانلود آهنگ ميثم خراط و امير Z – شكست